Wanneer

  • Op aanvraag
  • Duurt 1,5 tot 2 uur
  • Mail educatie@mariniersmuseum.nl of bel 010-4129600

Voor wie

  • Max. 32 leerlingen
  • Min. 2 schoolbegeleiders

Prijs

  • € 3,50 p.p.
  • € 20 begeleiding museumdocent

Beleef het

Echte verhalen
en ervaringen

Het losgeld dat verdiend kan worden met het kapen van schepen is de schatkist van de moderne piraat. Vaak zijn armoede, hongersnood en dwang van criminele organisaties de oorzaak van deze ‘keuze’ voor de vrije vaart. De Koninklijke Marine wordt ingezet om dit te voorkomen én zowel de bemanning als vaarroutes veilig te houden.

Kaping in de klas gaat over echte verhalen. Ervaringen van o.a. schippers, piraten en Nederlandse mariniers vormen de basis van dit programma. Zo ontstaat een natuurgetrouw beeld van de strijd en problematiek van hedendaagse piraterij.

Lesprogramma

Kaping in de Klas

Het lesprogramma Kaping in de klas sluit aan op de vakken Geschiedenis, Mens & Maatschappij. Leerlingen ontdekken hoe de Nederlandse krijgsmacht optreedt tegen moderne piraterij, maar verdiepen zich ook in de economische belangen op zee en de maatschappelijke problemen die van vissers piraten maken. Daarnaast maken ze kennis met de dilemma’s rondom internationale hulp en samenwerking.

Lesprogramma

Antipiraterij

Het Marinemuseum en Mariniersmuseum hebben samen een lesprogramma over anti-piraterij gemaakt. Het programma bestaat uit twee onderdelen. Een strategisch bordspel over piraterij en korte verwerkingsopdrachten in het museum.

Wat kun je verwachten?

In het bordspel verplaatsen leerlingen zich in vissers, piraten en de marine. Vanuit deze rollen maken ze keuzes en nemen ze risico’s. Blijven ze braaf vissen of gaan ze toch proberen een schip te kapen voor extra punten? En anderzijds; wat mag de marine wel of niet doen als ze verdachte vaarbewegingen zien? Aan het eind komt het spel tot een hoogtepunt en moeten alle spelers samenwerken als een groep mariniers. Lukt het hen op tijd de bemanning van het gekaapte schip te bevrijden?

De tweede helft van het programma kiezen de leerlingen zelf een verwerkingsopdracht. Het museum biedt verschillende opties aan. De opdrachten zijn kort, betekenisvol, leuk en zelfstandig in kleine groepjes uit te voeren in het museum.