De BV206

Er wordt door de mariniers niet vaak gebruik gemaakt van materieel, als infanteristen zijn ze gespecialiseerd om zich te voet/ski’s te verplaatsen. Maar soms nemen ze wel wat mee. Neem deze BV206 die zich zowel op land als in water soepel voortbeweegt.

De BandVagn 206 (BV206) is een all terrain carrier - militair rupsvoertuig

De BV206 is een amfibievoertuig dat zowel op land als in het water kan opereren. Het voertuig wordt onder meer ingezet voor gewondentransport en goederenvervoer. Zo is de BV ingezet tijdens operaties in Cambodja, Bosnië, Haïti, Eritrea en Irak en blijkt het voertuig onder de verschillende klimaat- en terreinomstandigheden goed te voldoen.

 

Verschillende uitvoeringen

De BV is ontworpen voor het vervoer van max.16 personen. De buitenkant bestaat voornamelijk uit polyester en hij kan ongeveer 3 km/u varen en 50 km/u rijden op land. De basisuitvoering is met name geschikt voor het vervoeren van militairen en heeft 16 zitplaatsen. Daarnaast zijn er ook uitvoeringen voor meer specifieke taken:

  • bergings- en reparatie voertuig
  • transportvoertuig
  • mortierplatform
  • verbindingsdienst

Specs

  • Lengte: 6,90 meter
  • Breedte: 1,87 meter
  • Hoogte: 2,46 meter
  • Motortype: Mercedes OM603, 6 cilinder turbodiesel
  • Motorvermogen: 100 kilowatt (136 pk) bij 4.600 omwentelingen per minuut
  • Brandstofverbruik: 70 liter per 100 kilometer

Update vanaf 2017

  • Motor: steyr 6m160055-A cilinder 135 kw (183,92 pk) 450nm koppel

JAT (joint artic training)

De BV’s zijn ontworpen om in arctische omstandigheden te opereren, momenteel worden ze veel gebruikt tijdens de JAT (joint artic training) hier kunnen ze over meters sneeuw rijden zonder daar in weg te zakken.

In feite vaart de BV dan boven op de sneeuw en kun je overal komen zonder te lopen/skiën. Ook is het lekker warm in de bv en dat is wel fijn als het buiten – 30 is.

En soms gaat er wel eens wat mis, hier is hij eentje door het ijs gezakt. Dan komen de monteurs je weer lostrekken met hun BV met lier en bergingscapaciteit. Marinier Tim