Toen en Nu – Aflevering 2: Mariniers in de Oude Haven van Rotterdam

In de serie In de voetstappen van het Korps Mariniers gaat historicus Joey van Meesen op zoek naar sporen van de mariniers door de eeuwen heen. Bekijk hier aflevering twee.

Transporten van ‘kolonialen’

Met een zekere regelmaat vertrokken er in de 19e eeuw transporten van ‘kolonialen’ vanuit Rotterdam voor militaire dienst in Nederlandsch Oost-Indië. Deze kolonialen werden onder begeleiding van Mariniers naar hun schepen gebracht, vooral ook om te voorkomen dat sommigen vlak voor de zeereis van gedachte veranderen en er vandoor gingen.

Tegelijkertijd werden de kolonialen voorafgegaan door een tamboer en pijper van het korps, die er een vrolijke mars van probeerden te maken. De Amsterdamse schilder Isaac Israëls maakte een mooi werk van één van die marsen en het Mariniersmuseum is in bezit van een replica.

De Oude Haven

Joey onderzoekt waar het transport in de Rotterdamse Oude Haven plaatsvond aan de hand van het schilderij van Israëls. Wat is er nog te zien op de plek zo dicht bij het Mariniersmuseum. Ontdek Rotterdam aan de hand van het schilderij, bekijk aflevering 2.