Al eeuwenlang vormen piraten een gevaar voor handelsschepen over de hele wereld. Vanaf 2005 neemt piraterij steeds meer toe voor de kust van het Oost-Afrikaanse land Somalië. Droogte, burgeroorlogen en een door buitenlandse vissers leeggeviste zee veroorzaken extreme armoede onder de Somaliërs. Als uitweg kiezen velen voor piraterij. Gewapende Somalische piraten kapen schepen en nemen de bemanning in gijzeling om miljoenen losgeld te kunnen eisen.

Om deze piraterij te bestrijden, vinden vanaf 2008 diverse internationale militaire operaties plaats, waar ook de Nederlandse marine aan deelneemt. Mariniers leveren hieraan een belangrijke bijdrage. De aanpak blijkt succesvol. Het kapen van schepen komt er bijna niet meer voor.

Inzet mariniers

Alleen de aanwezigheid van grote marineschepen houdt piraterij niet tegen. De piraten hebben niets te verliezen. Om ze echt te stoppen, moet actief worden ingegrepen.

Mariniers van de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) worden ingezet om met onderscheppingsvaartuigen vermeende piratenboten aan te houden en te doorzoeken. Ook kunnen ze gekaapte schepen ontzetten, gebruik makend van helikopters.

Een andere vorm van bescherming is het aan boord van handelsschepen plaatsen van een groep gewapende mariniers, de Vessel Protection Detachments. Deze mariniers varen mee op het deel van de route waar piraten actief zijn en weten zo kapingen te voorkomen. 

In het museum

In deze mini-expositie wordt dit verhaal gebracht van twee kanten door middel van diverse voorwerpen zoals in beslag genomen tijdens anti piraterij acties. Met als bijzonder object een zogenaamd Skiff, gebruikt door piraten voor de kust van Somalië. In dit bootje kan er een film bekeken worden over het hoe en waarom  piraten schepen kapen. Op een groot scherm wordt een spannende boarding-actie van de mariniers getoond en natuurlijk ontbreekt de uitrusting van een marinier tijdens boardingsacties niet. 

Deel deze pagina